Magisterexamen i ekonomi

Här kommer lite bilder på den duktiga dottern som äntligen är färdig med sina studier. Och ett bra jobb har hon också fått. GRATTIS igen och LYCKA TILL med resten av livet!

En helg i Luleå

Förra helgen firade vi högtidligt i Luleå med att fira äldsta dottern som fick sin magisterexamen i ekonomi. Vi bodde två nätter på hotell och fick alltså äta två hotellfrukostar. Bra med hel spegelvägg framför sängen ;-)

På fredagkväll var vi allihopa och åt på en restaurang i Luleå som hette Pastarestaurangen. Alla åt lite olika rätter men allting var gott och vi var mer än mätta när vi promenerade tillbaka till hotellet.

Här finns bildbevis på att en viss person ligger i sängen och äter smågodis...

En semestervecka i Norrland

Vi flög på lördag morgon från Arlanda till Kallax. Vi fick ett kungligt bemötande när vi kom.

Vi åkte vidare hem till dottern med sambo där vi avnjöt en jättegod lunch i strålande solsken på deras altan.

Vi lånade deras bil och åkte och storhandlade mat och körde sedan i ca en timme och sedan var vi framme i stugan. Vädret var helt strålande, blå himmel och solen sken och fåglarna kvittrade. Inne i huset var det bara fyra grader så vi öppnade alla fönster för att släppa in lite värme.

På sjön låg det lite is kvar som påminnde om den bistra vintern som varit. Bastun började vi att elda på en gång för att hinna njuta av dess värme redan första kvällen.

Redan första natten försvann isen och vi kunde sjösätta båten och njuta av en spegelblank sjö resten av veckan. Vi hann fiska lite abborrar som vi rökte och avnjöt till lunch ute i det strålande vädret som vi fick ha hela veckan.

Arbetsfördelningen var som förr i tiden, mannen fick arbeta och vi kvinnor vilade oss mellan matlagningen och disken. Trappan började att bli lite sliten på ett trappsteg så det byttes ut. Det blåste lite nordliga vindar i det strålande solskenet så vi  var tvugna att värma oss lite...

Vi fick se årets första huggorm som också ville sola sig. Felet var bara att den ville sola för nära våran yngsta dotter så hon blev lite skrämd av den. Vi hade några gårdsharar också som vi fick se skuttandes på gården varje morgon.

Vi hann även att sätta några rader potatis och så lite rädisor, dill, morötter, ärtor och sallad. Jag hade missat något när jag uppfostrat mina barn - Man sätter INTE frön när man sätter potatis. Mina barn har trott det - en miss av mig. Men lite roligt var det när dottern trodde vi var knäppa som skulle sätta potatisar i jorden. "Men, Mamma skall det inte vara frön? Inte kan man  väl sätta riktiga potatisar under jorden?" Ha,ha, haaaaaaa.

Sedan var det fredag och det var dags att lämna stugan för att tillbringa resten av veckan i Luleå.

Lite semester igen...

Om några timmar flyger vi upp till Kallax för vidare färd mot stugan i de djupa Norrlandsskogarna. Vi har beställt hämtning med bil från flygplatsen av dottern i Luleå. Sedan åker vi hem till henne och hennes sambo och sätter oss förhoppningsvis vid dukat bord. Så har jag bokat - hi, hi,hiii. Sedan lånar vi deras bil och åker och storhandlar för i stugan finns ingenting. Efter det lånar vi bilen och far de drygt 10 milen till skogs.
På måndag kommer yngsta dottern och hälsar på oss i några dagar. Sedan på fredag åker vi ner till Luleå för att gå ut och äta middag allihopa. Vi kommer att sova på hotell i två nätter i Luleå.
På lördagen har vi fullt upp med att gå på olika aktiviterer och hinna byta kläder hela tiden så att det blir rätt. Det blev inte frack och långklänning men vi blir fina iallafall. Examinering på dagen och bankett på kvällen. Jag har packat olika skor och olika väskor som skall matcha de kläder jag har. Min man har tom köpt skjortor och slipsar som också skall matcha mina kläder. Vi kommer att bli så fina så - hi,hi,hiii. Men finast blir nog huvudpersonen tror jag.
Annars skall vi bara njuta av tystnaden och värma oss i den varma bastun och svalka oss med en och annan kall öl. Flyger ner till huvudstaden igen nästa söndag.

2 maj

Idag fyllde yngsta dottern 21 år. GRATTIS!!! Vi var bjudna på kaffekalas på eftermiddagen. Allt som hon bjöd på hade hon bakat själv. Duktig dotter som tom hade lyckats baka de godaste Drömmar jag ätit. Hon hade bakat tårtbotten själv och lyckats med A-M:as goda chokladkladdkaka. Mmmmmm vad gott det var...

Äldsta dottern flög med sin sambo till Mallorca - Alcudia på en veckas semester.
Sonen åkte iväg halv sex imorse för att vara med på en gäddfisketävling hela dagen ute i Kagghamrafjärden.
Våra vuxna barn är helt underbara men väldigt olika och det är jag glad över. Bra att vi inte hjärntvättat dem utan att de fått bli tre olika individer.
Middag åt vi på söder och som vanligt så åt vi alldeles för mycket. Det blev kallrökt lax till förrätt och mixgrill - ox-, fläsk-och lammfilé till huvudrätt.

Två kalla öl till maten men ingen efterätt. Vi tog tåget hem och var hemma resten av kvällen, mätta och belåtna.

1 maj

Det blev inget demostrationståg iår. Jag har drabbtas av latmasken och låg hemma hela dagen och bara njöt av det helt underbara vädret. Solen sken och värmde min gamla kropp. Min man var hos sina föräldrars hus och försökte tömma deras garage. Deras hus är sålt och det bör väl vara tömt till de nya husägarna flyttar in.
Middagen intog vi på Vretastugan. Förrätt - ett glas vitt vin. Huvudrätt - Oxfilé med kantarellsås och rösti och en flaska rött vin. Till efterätt blev det glass, kaffe och Bailys. Mmmmmm, vad gott det var och vi satt ute och åt utan att frysa. Nu är det sommar!!!

Tiden går fort, fort, fort, fortare...

Snart har vi  varit hemma i två veckor och tiden går alldeles för fort.
Valborgsmässoafton  gick i matens tecken. Det blev Grekisk sallad med vitlöksbröd till förrätt. Huvudrätten som var oxfilé grillade vi ute och den smälte i munnen när vi åt. En bra kock som kunde grilla hade jag ;-). Efterätten intog vi i soffan - Kaffebailys. Det blev ingen brasa iår för de har tagit bort brasan på Hågelbygård dit vi alltid gått förr om åren. Vi var lata och orkade inte åka kommunalt någonstans för att titta på massa fulla människor runt en eld. Vi låg i soffan och mös hela kvällen.