SKIATHOS

Mellan 8-15 juni var  vi på ön Skiathos. Den tillhör ögruppen Sporaderna i Egeiska havet som ligger mellan Athen och Thessanoliki. Den är bara ca 47 kvadratkm. Vi tog en sistaminutenresa ner eftersom de bara  lovat  regn i hela Sverige hela veckan. Kan varmt rekommendera denna lilla mysiga ö att fira semestern på. Det finns några sistaminutenresor kvar i sommar hos Apollo såg jag.

Landade strax efter tolv på måndagen på Skiathos flygplats som har en extra kort landningsbana. Landningen var häftig och det gick fort att landa. Jag bara älskar känslan när man kliver ut ur flygplanet och värmen slår emot en. Hemma i Stockholm var det +4 grader när vi åkte till Arlanda och det var +32 när vi klev av planet i Grekland.

Bodde på ett jättemysigt litet familjeägt hotell. Det hade bara 12 rum och det var inte fullbelagt så servicen var kanon. Alla gångarna mellan vägen, hotellet och poolen var kantade med blommor. Jättemysigt och vackert. Vårat rum var en trappa upp i mitten.

Poolbaren låg väldigt nära poolen. Så fort  vi packat upp väskorna och bytt om till badkläder så blev det ett dopp i poolen. Och detta fortsatte vi med varenda dag - ett eller jag menar typ tio dopp i poolen varje eftermiddag.

Den dagliga eftermiddagsölen intogs vid poolen och var köpt  i poolbaren. Den var inredd i engelsk stil eftersom det var mycket engelsmän som var gäster där. Vi träffade ett par som bodde där för 27:nde gången. Då förstår man att det inte bara var vi som tyckte allt var underbart på Skiathos.

Första kvällen gick vi upp för en brant väg och kom upp till en jättemysig restaurang där vi åt en trerättersmiddag och njöt av utsikten. Vi åt blåmögelostmarinerade champinjoner till förrätt men resten kommer jag inte ihåg men gott var det.

På Skiathos finns det över 60 stränder. Vi hann bara med tre stycken. En av de största och enligt många en av Europas finaste stränder var Koukounaries beach. Där njöt vi av solen och många dopp i havet som var väldigt salt. För vätskebalansens skull intog vi kalla Mythos i skuggan på en av tavernorna vid stranden. Sanden var så varmt så jag fick en brännblåsa under ena foten.

En annan mysig strand vi var på var Banana beach. Ljuvligt med sand mellan tårna och massa dopp i havet.

Det  var en liten  mysig ö. Det fanns bara en asfalterad väg som man kunde åka buss på. Bussen var billig, 1,40 Euro  halva sträckan och 1,80 Euro om man åkte hela sträckan. Det tog ca 45 min att åka från busshållplats nr 1 till nr 26. Vi bodde vid busshållplats nummer 15. Väldigt lätt för oss turister som inte kan grekiska när det bara är siffror. Det var väldigt varmt och bussarna hade ingen AC eller så fungerade den inte. Istället så åkte de med dörrarna öppna och alla fönster öppna. Kanske något för SL att ta över,,,
Alla andra vägar var bara av sand och gick oftast uppåt tyckte iallafall jag.

Stranden närmast oss hette Agios Paraskevi. Helt underbar sandstrand den också. Varje dag åkte det förbi en stor färja som kom från fastlandet så det blev jättestora vågor från den. Det tyckte vi var jätteroligt - hi,hi,hiii.

Lite drycker som vi drack...

Lite bilder från Skiathos town. Här finns massor av affärer att handla i och här handlade grekerna själva också. Restauranger fanns för alla smaker och tom en svensk restaurang men den gick vi inte på.

En liten restaurang på väg till flygplatsen låg precis vid vattnet. Vi satt där och fötterna blev våta av vågorna som kom från småbåtarna som åkte förbi - jätteskönt med lite svalka. Flygplanen åkte också förbi här - jättehäftigt att sitta och se flygplan fara förbi några meter ifrån en.

Skiathos landningsbana. På Youtube kan man se filmer på när flygplanen landar här.

Självklart tittade vi på ställen som var till salu. Vi måste säga att vi blev väldigt sugna. Vi får nog gå och läsa och lära oss lite grekiska först innan man kan tänka på att flytta på sig.

SKIATHOS - vi kommer tillbaka...

Bye,bye Stockholm...

Vi har semester tillsammans nästa vecka och har kollat in väderleksrapporterna överallt. Detta resulterade i att vi lämnar Sverige och flyger ner till Grekland till värmen en vecka. Vi flyger till Skiathos eller Skopelos ospecifierat på måndagmorgon och kommer hem nästa måndagkväll.

Jobbarhelg och kallt väder ute...

Sitter här på jobbet nu och skall arbeta natten mot lördagen och natten mot söndagen. När jag åkte hit ikväll var det +7 grader ute. Och det skall vara en sommarkväl - Fyyy vad kallt det har blivit igen.

Jag åt lunch med en av mina döttrar häromdagen och då såg vi ut genom fönstret. Regnet öste ner och gula blad dalade ner från ett träd. Det liknade mera en höstdag i oktober än en sommardag i juni. Vi får hoppas att vi får lite mera sommar snart.

Mors dagsfirande förra helgen...

Vi firade min mamma redan på lördagen förra helgen. Vi var hemma hos en av mina lillasyster och satt ute i skuggan i den varma solen. Det bjöds på underbart grillat kött. Jag tror att det var entrecote från egna kor. Riktigt närodlat alltså. Till det blev det färskpotatis, sallad, grillade grönsaker och annat smått och gott. Det gick ingen nöd på oss utan vi bara satt där och njöt av livet i sommarvärmen.

Bilder kommer...

Nytt i ROSA

Fick över lite pengar på lönen så jag var och beställde en rosa liten bärbar dator till mig i helgen. Ikväll var vi och hämtade den. Min nya egna lilla rosa dator. Nu kan jag ta med datorn vart jag vill och göra vad jag vill med den utan att behöva vara inomhus.