Sommar

Vädret är helt underbart just nu tycker jag. Sol och värme och blå himmel. Nu är jag hemma igen efter två dagar på ett underbart ställe. Naturen på Dalarö och runt omkring Små Dalarögård var helt ljuvlig. När jag var ute och promenerade så sken skogen vit av vitsippor och tittade man åt andra hållet var det alldeles gult av gullvivor och överallt kvittrade fåglarna. Konferensgården låg precis bredvid vattnet och för de som ville fanns det en bastu och en badtunna nere vid bryggan. Några var hurtiga och badade och doppade sig i havet - Brrrrr - vad kallt det måste varit. Någon sa att det var +12 grader i vattnet, det var en vik men det låter lite för varmt. God mat och dryck har jag fått i två dagar. Till lunch fick vi välja på tre rätter och jag valde husmanskosten - Pannbiff med lök och kokt potatis med rårörda lingon. Middagen igår bestog av: Förrätt - Något tjusigt namn bestående av anka, oxbringa och murklor med en tomatbakelse bredvid toppad med en liten bläckfisk - såg väldigt tjusigt ut. Huvudrätt - Stekt gös med kokt potatis, sås och grönsaker. Till efterätt blev det en nybakad chokladbakelse, som fortfarande var varm, toppad med hallon och en liten skål vaniljsorbe. Till detta drack jag ett vinpaket som jag fick betala själv eftersom staten inte vill bekosta alkohol - dum regel eller?
Imorse blev det en härllg frukostbuffe - allt bröd var bakat där - härligt doft att äta frukost till. Till lunch idag valde jag husmanskosten igen. Idag blev det raggmunk med fläsk och rårörda lingon - Mummms. Mellan måltiderna var det fika med smörgås och fikabröd så det har inte lidit någon nöd på mig. Skulle kkunna tänka mig tillbringa en vecka där med helpension någongång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0